اشتهای بنزینی خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل را کور کنید

سیدکریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: برای خودروهای تولیدشده در کشور که کیفیت پایینی دارند باید سوخت جایگزین تعریف شود.

به گزارش مشرق، صنعت خودروسازی ایران در سال‌های اخیر با مشکل جدی ناترازی در مصرف بنزین مواجه بوده و تولید خودروهای با مصرف بنزین بالا به افزایش شدید مصرف بنزین در کشور منجر شده است، این امر به دلیل مصرف بیش از ظرفیت تولید، بار اقتصادی قابل توجهی بر دوش کشور وارد کرده است.

فقط در سال جاری بیش از ۵ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه می‌شود که به زیان سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار در صنعت انرژی کشور منجر می‌شود. یکی از دلایل اصلی این ناترازی، انحصارطلب‌بودن و کیفیت پایین خروجی این انحصار در صنعت خودروسازی داخلی کشور است که به تولید خودروهای بی‌کیفیتی منجر شده است که مقادیر زیادی بنزین مصرف می‌کنند. کارشناسان برای رفع این موضوع و بهبود وضعیت، چند پیشنهاد را به عنوان راهکارهای بالقوه مطرح می‌کنند.

روزنامه جوان در ادامه نوشت: نخست اینکه برای خودروهایی که هم اکنون در کشور با مصرف بنزین بالا تولید می‌شوند، می‌توان سیستم سوخت جایگزین را معرفی کرد. این امر مستلزم تعریف سوخت‌های جایگزین مانند گاز طبیعی فشرده (CNG) یا گاز مایع (LPG) برای این خودروها به عنوان گزینه دوم به جای بنزین است. با ترویج سیستم‌های دوگانه‌سوز و تشویق به استفاده از سوخت‌های جایگزین می‌توان سرانه مصرف بنزین این خودروها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

دوم اینکه برای خودروهایی که در آینده تولید خواهند شد، صنعت خودروسازی ایران می‌تواند با شرکت‌های معتبر بین‌المللی متخصص در تولید خودروهای برقی همکاری کند. به عنوان مثال، شرکت‌هایی مانند BYD چین، تولیدکننده پیشرو در خودروهای الکتریکی، می‌توانند برای ایجاد خط تولید خودروهای برقی در ایران وارد عمل شوند. با گنجاندن فناوری خودروهای الکتریکی در صنعت خودروسازی داخلی، مصرف سرانه بنزین خودروهای جدید را به نصف کاهش داد.

علاوه بر این، باید تلاشی هماهنگ برای ترویج تولید و پذیرش خودروهای تاکسی برقی تولید داخل انجام شود. تاکسی‌های برقی این ظرفیت را دارند که مصرف بنزین را در مناطق شهری که تاکسی‌ها منبع اصلی حمل‌ونقل هستند، به میزان قابل توجهی کاهش دهند. صنعت خودروسازی ایران با ایجاد انگیزه در تولید و استفاده از تاکسی‌های برقی می‌تواند به کاهش مصرف کلی بنزین در کشور کمک کند.

رسیدگی به ناترازی بنزین در صنعت خودروسازی ایران مستلزم ترکیبی از نوآوری‌های تکنولوژیکی، اقدامات نظارتی و همکاری صنعت است. صنعت خودروسازی ایران با اتخاذ سیستم‌های سوخت جایگزین، ترویج خودروهای الکتریکی و بهبود کیفیت خودروهای تولید داخل می‌تواند گام‌های مهمی در جهت کاهش وابستگی خود به بنزین و دستیابی به آینده انرژی پایدارتر بردارد.

باید به این نکته اشاره کرد که شواهد نشان می‌دهد به رغم اینکه در سال ۱۴۰۱ به صادرات بنزین می‌پرداختیم و ارزآوری یک‌میلیارد دلاری برای کشور داشتیم، حالا نه تنها این مزیت را از دست داده‌ایم، بلکه مجبوریم برای واردات بنزین نیز هزینه کنیم. طی سال جاری حدود ۶/ ۰ میلیارد دلار برای واردات بنزین به انحای مختلف از جمله تهاتر هزینه کرده‌ایم. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است به چیزی بالغ بر ۳‌میلیارد دلار برای واردات بنزین نیاز داریم. این به معنای تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی به بودجه سال آتی است.

موضوع ناترازی بنزین به طرز عجیبی اقتصاد کشور را رنج می‌دهد. از شواهد این طور برمی‌آید که این مشکل در حال بزرگ‌تر شدن است و نیاز به چاره‌اندیشی‌های اساسی برای جلوگیری از وخیم‌ترشدن موضوع داریم. به زعم کارشناسان، راهکارهای عملیاتی متعددی برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور وجود دارد که هر چه سریع‌تر باید به اجرا گذاشته شوند. به نظر بسیاری، تعلل در این زمینه جایز نیست و عواقب جبران‌ناپذیری برای اقتصاد کشور دارد.

برای خودروهایی تولیدی جدید، باید خط تولید خودروهای مونتاژی مربوط به شرکت‌های مطرح دنیا که به سمت تولید خودروهای برقی رفته‌اند، نظیر خودروساز بزرگ چین یعنی شرکت BYD چین، خط تولید موتورهای بنزینی با سرانه تقریباً معادل نصف وضعیت فعلی خط تولید خودروسازان داخلی، از این شرکت خریداری شود و به این ترتیب با تولید موتور خودرو، در خط تولید جدید، سرانه مصرف بنزین در خودروهای جدید تولیدی خودروسازان تقریباً به نصف کاهش خواهد یافت.

اشتهای بنزینی خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل را کور کنید

باید با تغییرات در موتور خودروهای تولیدی مصرف بنزین خودروها را کاهش دهیم

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از ناترازی بنزین و تأکید بر رفع مشکلات موتور خودروهای تولیدی در داخل کشور گفت: بخشی از بنزین و گازوئیل ما متأسفانه قاچاق می‌شود. همچنین بخش دیگری از بنزین کشور از لحاظ مصرف بالا به هدر می‌رود که باید جلوی این مسئله گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از سفرهایی که می‌تواند از طریق حمل‌ونقل ریلی یا جمعی انجام شود با خودروهای انفرادی و در جاده صورت می‌گیرد، آن هم با خودروهایی که به طور کل پرمصرف هستند.

وی تأکید کرد: اگر قرار باشد کاری در این بخش صورت گیرد، ابتدا باید جلوی قاچاق سوخت گرفته شود و سعی در مدیریت آن داشته باشیم. همچنین ما باید سامانه کارت سوخت را هوشمند کنیم و این سامانه در حال حاضر آنطور که باید و شاید هوشمند نیست. همچنین مصرف خودروهای داخلی بالاست و در این بخش هم باید اصلاحاتی مدنظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بر اساس تغییرات در موتور خودروهای تولیدی، مصرف این خودروها را کاهش دهیم. برقی‌کردن و دوگانه‌سوزکردن خودروها نیز می‌تواند در این بخش مدنظر قرار گیرد.

خودروسازان باید اصلاحاتی در تولید خودروهای داخلی داشته باشند

سیدکریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به راهکارهای جلوگیری از ناترازی بنزین و تأکید بر رفع مشکلات موتور خودروهای تولیدی در داخل کشور گفت: حداکثر تلاش مجلس و دولت بر این اساس است که این ناترازی‌ها در حوزه بنزین کاهش پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود برخی از خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت در کشور بیان کرد: این خودروها هم مصرف بالایی دارند و هم حامل آلودگی زیست محیطی هستند، بنابراین خودروسازان باید اصلاحاتی در تولید خودروهای داخلی داشته باشند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر در این بخش نیاز به اصلاح، مدیریت و واردات است، باید این موضوعات مدنظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آلودگی‌های زیست‌محیطی در پی به‌کارگیری خودروهای بی‌کیفیت معضلی در کلانشهرها ایجاد کرده است، ادامه داد: عمده این مشکلات نشئت‌گرفته از تولید خودروهای بی‌کیفیت هستند.

وی ادامه داد: برای خودروهای تولیدشده در کشور که کیفیت پایینی دارند، باید سوخت جایگزین تعریف شود، به این شکل که همه این خودروهای با مصرف سرانه بنزین بالا، به جای بنزین، سوخت دوم جایگزین بنزین نظیر CNG یا LPG دریافت کنند و به سمت دوگانه‌سوزشدن و استفاده از سوخت دوم جایگزین بنزین نظیر CNG یا LPG برای فعالیت‌های حوزه صنعت حمل‌ونقل هدایت شوند. همچنین توسعه صنعت خودروهای برقی نیز دیگر رویکردی است که باید در تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی کشور به طور جد به آن توجه شود. به طور کلی تمرکز بر سوخت دوم جایگزین بنزین و کاهش اثر بنزین در سبد سوختی خودروهای سواری کشور بسیار مهم است، از همین رو تمرکز بر خودروهای تاکسی برقی تولید داخل نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی بیان کرد: اصلاحات در تولید موتور خودروهای داخلی باید مبنای کار قرار گیرد تا از این طریق این خودروها بنزین کمتری مصرف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    13 0
    من حاضرم خودروی برقی بخرم. کو؟ میخواهم ماشین کم مصرف داشته باشم، کو؟ هر خودروی ایرانی میبینی، برچسب انرژی اش داد می زند مرا نخر.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    1 9
    خودروهای خارجی هم برخلاف تبلیغاتی که میشود پرمصرف هستند حتی خیلی بیشتر از داخلی ها
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    1 0
    گاز مایع میتونه مشکل سوخت ایران را حل کنه . میلیونها متر مکعب گاز در سر فیلرها میسوزه " منتهی به خاطر چند تا زالو که زدن تو کار مخزن سی ان جی : گاز ال پی جی که عملکرد عالی در تاکسیها داشت تبدیل شد به سوخت خطرناک و موتور نابود کن سی ان جی . سی ان جی علاوه بر نابودی موتور ماشین که باعث میشه حتی ماشینهای سی ان جی دار " مصرفش را محدود کنن : بسیار خطرناک هست. فیلم ترکیدن مخزن سی ان جی چند خودرو در فضای مجازی هست واین صحنه ها مربوطه به ترکیدن مخزن نه انفجار مخزن که میتونه فاجعه با بشه.
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    1 0
    بحث های تکراری و بی اثر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس